- Levende fransk formidlet med nærhet og innlevelse

Med sin bakgrunn fra Blindern som universitetslektor i fransk litteratur og fire års fartstid som fremmedspråkredaktør i Aschehoug, var det helt naturlig for Kjerstin Aukrust å involvere seg i utgivelsen av et lenge etterlengtet læreverk i fransk III.

- Det var ikke vanskelig å si ja til å være redaktør for prosjektet. Mitt engasjement for fransk språk, kultur og historie er dyptfølt.

Kjerstin_Aukrust_artikkelbilde

Redaktør Kjerstin Aukrust

Levende fransk
Begge forfatterne av franskverket, Marion Laulanié og Florence Mandelik, troppet opp på kontoret med et solid utkast til første kapittel. De hadde en klar visjon om hva dette læreverket skulle formidle av verdier. Da kunne hun rett og slett ikke si nei til å bidra.

Gjennom flere år har en av forfatterne, Florence Mandelik, reist rundt om i landet for å kartlegge behovet for en utgivelse. Oppdraget ble utført i regi av Fremmedspråksenteret.

- Det ble tydelig for dem at læreverket måtte formidle det franske språket slik som elevene møter det i Frankrike, legger hun til.

Rik på autentisk materiale
- Derfor byr “Autrement dit” på et rikt arsenal av autentiske tekster – bl. a. gjennom avisartikler, utdrag fra skjønnlitteratur og blogginnlegg. Forfatterne har selv skrevet sammendrag av viktige perioder fra fransk historie. Et kapittel er viet “Frankrike i verden”.

Velkjente forfattere som Simone de Beauvoir, Guy de Maupassant og Molière er representert sammen med nyere stemmer som Edouard Levé, Christine Angot og Fatou Diome. Også kjente, franske kunstnere får slippe til.

Nærhet til stoffet
- Vi vet at elever liker stor variasjon i oppgaver. Jeg kan forsikre deg om at “Autrement dit” er mangfoldig i så måte. Her finner du forståelsesoppgaver, aktuelle temaer til diskusjon og forslag til rollespill. Elevene lytter til autentisk fransk tale, og de jobber med kart for å bli bedre kjent med ulike regioner.

Allerede i første kapittel utfordres elevenes oppfatninger av den stereotype franskmannen. Sentrale temaer som tas opp i boka, er: Hva lever franskmenn av? Hvordan er jobbmulighetene for de unge? Hvilke historiske begivenheter har en sentral plass i en franskmanns bevissthet? På hvilken måte er Norge og Frankrike forskjellig og hvorfor?

- Vinklinger på stoffet er innrettet slik at elevene skal føle nærhet til temaene som tas opp. Det skaper engasjement og motivasjon.

Digitale ressurser
- Til alle de tolv kapitlene følger det en rekke digitale oppgaver og audiovisuelle ressurser. Elevene setter nok pris på at alle tekstene fra læreboka er lydlagt, innlest av profesjonelle skuespillere. Videomaterialet er dessuten autentisk. I tillegg byr elevressursen på nyttige lenker og oppgaver i grammatikk og glosetrening. I siste del av læreboka og på nettstedet er det også en egen “minigrammatikk”, spesielt tilpasset nivå III.   

- Er det ikke flott?, utbryter hun, og fortsetter med stort engasjement.

- Også lærerne tilbys en digital ressurs med bl.a. forslag til årsplan, råd om hvordan de kan legge opp undervisningen, kommentarstoff til bruk ved gjennomgang av vanskelig stoff og tips om ekstraressurser, eksempelvis romaner, filmer og sanger.

Nær og fjern
- Ettersom det er relativt få elever som tar fransk III på landsbasis, har flere videregående skoler slått seg sammen om et undervisningsopplegg som kombinerer undervisning lokalt med nettbasert fjernundervisning organisert av fylket. “Autrement dit” er tilrettelagt slik at det egner seg til tradisjonell klasseromsundervisning og fjernundervisning. Temaene som gjenspeiles og ferdighetene som oppøves, er i tråd med læreplanen for faget. Det er relativt enkelt å sortere lærestoffet på en mest mulig hensiktsmessig måte.

- Med andre ord, eller “Autrement dit” som en franskmann ville ha sagt det, nå er det ingen vei utenom: Faget har fått sitt etterlengtede læreverk, nå gjenstår det bare å tilby fransk III til flere elever!

- - -

Ønsker du å vite mer om “Autrement dit”? Kontakt atle.skilbrei@aschehoug.no.

Produktet   ble lagt til i handlekurven. Se handlekurven

x