Kunsten å skrive for film - og lesere

09.10.2015 08:30 av Mette Solberg Fjeldheim

- Jeg var ikke spesielt opptatt av film da jeg var yngre. Det sier manusforfatter og romanforfatter Harald Rosenløw Eeg.

For Harald Rosenløw Eeg var mer opptatt av musikk i ungdomsårene. - Vi kjøpte plater for absolutt alle pengene våre, vi dro på plateturer til London, vi dro på konserter, vi lagde lister, og vi ville spille i band.

Harald Rosenløw Eeg

Rosenløw Eeg er en kritikerrost forfatter med en lang rekke romaner bak seg. Selv opplever han skriveprosessen på denne måten:

- Nesten ingenting kan måle seg med de første gangene man merker at man er i gang med et manus. En ny bok. Flyten. Følelsen av at nå skjer det. Det verker i kroppen. Det svir i fingra. Og det er meg.

Det verker i kroppen. Det svir i fingra. Og det er meg.

- Men noe av det verste forfattere liker, er samarbeid. Ord som «gruppearbeid», «prosess» og «idémyldring» var slik som gjorde forfattere til nettopp – forfattere – i første omgang, mener han selv. Nettopp derfor er det også stor forskjell på å skrive en roman, og å skrive for film. Han forklarer:

- Forfattere liker følelsen av å kontrollere situasjonen. Følelsen av å kunne skape bilder, situasjoner og hendelser. Følelsen av å kunne styre dem, dit du vil. Ikke nødvendigvis å gjengi virkeligheten, men gjenskape den, i din fantasi, og i ditt bilde.

Om å skrive for film - og lesere

Som manusforfatter for prisbelønte filmer som "Hawaii, Oslo", "Uro" - og "De usynlige", har forfatteren også bred erfaring i å jobbe i grupper sammen med andre under skriveprosessen.

- Film er å skrive i band. Forfatteren er trommisen eller kanskje bassisten. Ikke fronfiguren eller vokkis, som kanskje er skuespillerne, regissøren som er gitaristen som styrer det hele. Men jeg er han står litt i bakgrunnen. Jeg har kanskje han som har vært med å skrive låta. Og det gir en egen følelse. Av å stå bak noe sånt, når hele den svære filmen ruller av gårde.

Harald Rosenløw Eegs beste råd om å skrive 

  • Sett opp interessante situasjoner og se hvordan folk reagerer i de gitte situasjonene 
  • Kommuniser: Lytt, fortell og test ut idéen
  • Vær modig: våg å diskutere idéene, våg å gjøre om, og våg å stå på ditt.

- Alle disse tingene tenker jeg også har en slags gyldighet for romanen. Også her kreves det lytting og idéarbeid. Men det skader vel ikke heller? avslutter Rosenløw Eeg.

Les mer om Aschehougs skrivekurs her

Produktet   ble lagt til i handlekurven. Se handlekurven

x